Amarantus – co musimy o nim wiedzieć?

Amarantus, bez wątpienia nie ma sobie równych, jeżeli chodzi o zawartość żelaza. W amarantusie, znajdziemy aż pięć razy więcej żelaza, niż na przykład w szpinaku, czy też w pszenicy. Ponadto, amarantus stanowi bardzo ważne źródło białka, które nasz organizm przyswaja zdecydowanie lepiej, niż na przykład soi, czy też mleko. Do tego nie zawiera glutenu, dzięki czemu do swojej diety mogą go włączyć również osoby chorujące na celiakię. Amarantus, wyróżnia się tym, że zawiera bardzo małą frakcję skrobi, która jest aż pięć razy łatwiejsza do strawienia, niż tak która znajduje się w kukurydzy.

Amarantus i jego historia uprawy

Amarantus zaczął być uprawiany już ponad pięć tysięcy lat temu. Według Indian, ta właśnie roślina była święta, dlatego też była ona powszechnie uprawiana. Nasiona, które zostały zmielone, służyły do przyrządzania tortilli, czy też różnych napojów. Młode liście amarantusa, były wykorzystywane, jako przyprawa oraz warzywo. W czasach, kiedy panował pokój do wypieków zrobiono z amarantusa, dodawano miód, natomiast kiedy panowała wojna, do wypieków dodawana była krew jeńców, ale mężczyźni, którzy szli na wojnę mieli więcej męstwa. Zapewne te praktyki przyczyniły się do tego, że w okresie podbojów kolonialnych, amarantus był przez hiszpańskich zakonników, nazywany diabelskim zielem.

Jakie właściwości prozdrowotne ma amarantus?

Nasiona amarantusa wyglądają dosyć niepozornie, jednakże w ich składzie znajdziemy multum dobroczynnych witamin oraz aminokwasów, jak również są źródłem białka, które jest dobrze przyswajalne. W nasionach tej rośliny nie znajdziemy glutenu, co jest niezwykle istotne dla osób, które są uczulone na tę właśnie substancję. Potrawy, jakie zawierają amarantus, zalecane są dla dzieci, dla wegetarian, dla sportowców, jak również dla osób, które są w okresie rekonwalescencji, ponieważ znajduje się w nich mnóstwo witamin, jak również innych ważnych składników odżywczych, które pomogą wesprzeć i zregenerować organizm po przebytej chorobie. Dania, które w swoim składzie mają amarantus, będą doskonałe także dla diabetyków, ponieważ amarantus ma niski indeks glikemiczny i zawiera cukry złożone, które nie sprawiają, że poziom cukru we krwi gwałtownie się podnosi. 

Amarantus zyskuje na popularności, dlatego też wiele osób zastanawia się, jaka właściwie powinna być dzienna, maksymalna dawka spożycia tej właśnie rośliny. Musimy wiedzieć, że generalnie rzecz biorąc, nie ma żadnych ustalonych wytycznych, które odnoszą do się maksymalnej ilości spożycia amarantusa.

 

Jakimi właściwościami charakteryzuje się amarantus?

Amarantus, to roślina jaka nazywana jest również szarłatem wyniosłym, zaliczana jest do najstarszych na świecie roślin uprawnych. Jak wynika z badań, ta właśnie roślina była uprawiana juz około 5000 lat przed naszą erą. Była ona uprawiania na terenach Ameryki Północnej oraz Ameryki Południowej. Amarantus, obok kukurydzy oraz fasoli, stanowił podstawową roślinę, która uprawiana była przez Inków, Azteków, jak również przez Majów. Amarantus przez ekspertów do spraw żywności FAO, stał uznany za zboże XXI, ze względu na swoją wartość odżywczą, jak również możliwości wykorzystania. W amarantusie upatruje nie ogromne możliwości, w zakresie zaspakajania potrzeb życiowych świata. Co powinnyśmy wiedzieć o właściwościach tej właśnie rośliny?

Czym właściwie jest amarantus?

Amaeantus, który jak już wspomniano wyżej nazywany bywa szkarłatem, może być uprawiany na wiele różnych sposobów. Dlatego też, jest on rośliną bardzo cenioną i wykorzystywaną od tak wielu lat. Mieszkańcy Ameryki Północnej oraz Ameryki Południowej, już od ponad pięciu tysięcy lat wykorzystują jego wszechstronność. Amarantus (https://www.bee.pl/9216-amarantus) był wykorzystywany do robienia różnych ciast, napojów, jak również wielokrotnie służył on po prostu jako przyprawa do różnych potraw.

Witaminy i minerały, jakie znajdują się w amarantusie

Amarantus zawiera mnóstwo witamin oraz minerałów. Na przykład w składzie tej rośliny, znajdziemy wiele witamin z gruby B, które znacznie wspierają nie tylko układ nerwowy, ale również zdolności kognitywne, pamięć oraz koncentrację. Amarantus stanowi także naturalne źródło witaminy B, a więc ma on wpływ na młody wygląd naszej skóry, ponieważ witamina ta znacznie wspiera odnowę komórkową. Don tego, roślina  ta jest bogatym źródłem witaminy A i C, które wspierają układ immunologiczny oraz przyspieszają gojenie się ran. Witamina A, ponadto odpowiada za prawidłowe żywienie. Mówiąc o właściwościach amarantusa, nie można zapomnieć o bardzo ważnych materiałów. W roślinie tej znajdziemy magnez, potas, wapń oraz fosfor. Amarantus ponadto zdecydowanie przewyższa mnóstwo innych roślin, jeżeli chodzi o ilość żelaza, ponieważ w 100 gramach, znajdziemy aż 15 miligramów, tego właśnie ważnego dla organizmu pierwiastka.

Amarantus, dzięki wszystkim swoim właściwościom, przejawia ogromne działanie terapeutyczne. Działa on hipoglikemiczne, a więc jego spożycie ma wpływ na poziom cukry we krwi. Przeprowadzono wiele badań, które potwierdziły, że istnieje zależność, pomiędzy spożywaniem amarantusa a obniżonym poziomem cukru. 

 

 

Co powinniśmy wiedzieć o amarantusie?

Amarantus, to znana na całym świecie roślina, której inna nazwa brzmi – szarłat wyniosły. Ta właśnie ślina, jest zaliczana do jednych z najstarszych roślin na świecie. Znany jest już od pięciu tysięcy lat, a wywodzi się z Ameryki, gdzie był uprawiany przez jej mieszkańców i obok ziemniaków oraz kukurydzy, stanowił on podstawowe pożywienie. Obecnie amarantus nosi miano zboża XXI wieku, a tytuł ten zawdzięcza temu, że ma nieocenione wartości zdrowotne oraz odżywcze. Tym, co charakteryzuje amarantus, jest bardzo duża ilość żelaza oraz białka. Dodatkowo, jest to roślina bezglutenowa, a co za tym idzie doskonale sprawdzi się w przypadku osób, które zmagają się z celiakią. W związku z tym, że roślina ta zyskuje coraz większą popularność, musimy wiedzieć czym właściwie jest amarantus i kto powinien go spożywać?

Amarantus – czym jest ta roślina?

Amarantus, jest rośliną jednoroczną, jaka zalicza nie do rodziny szarłatowatych. Amarantus ze strony bee.pl, może mieć nawet 3 metry wysokości i ma kwiaty ozdobne w kolorze amarantowym, a więc w kolorze czerwieni, która przechodzi w fiolet. Cała oślina jest jadalna, a na przykład z jej liści, możemy robić różnego rodzaju sałatki. Jeżeli chodzi o produkcję przemysłowe, to tutaj stosowane są tylko i wyłącznie nasiona amarantusa. Roślina ta, jak wspomniano już wyżej, była znana i ceniona w Ameryce Południowej, już w starożytności. Wierzono, że roślina ta dodaje siły i zdrowia, dlatego też amarantus był chętnie uprawiany oraz zjadany. Do Europy roślinę tę sprowadzono w XV wieku, jednakże aż do XVI wieku, roślina ta uważana była za roślinę ozdobną. Po pewnym czasie, mieszkańcy strefi kontynentu, zaczęli doceniać nie tylko jej piękny wygląd, ale również doceniono to, że amarantus jest smaczny, a do tego zawiera związki, które mają bardzo dobry wpływ na organizm.

Kto powinien spożywać amarantus?

W ziarnach amarantusa, znajdziemy wiele wartościowych dla całego naszego organizmu, witamin z grupy B, jak również witamin A oraz E. Ponadto, należy wspomnieć że amarantus stanowi źródło wartościowego białka roślinnego, które może nam zastąpić mięso. Dlatego też, amarantus powinny spożywać osoby, które są na diecie wegańskiej, jak również powinien on stanowić niezbędny składnik diety sportowców. Wartość odżywcza nasion amarantusa, jest znacznie większa, aniżeli w przypadku innych znanych zbóż, takich jak na przykład jęczmień, żyto, czy też pszenica. Musimy tutaj zaznaczyć, że tak naprawdę amarantus nie jest zbożem. Jest on zaliczany do grupy tak zwanych zbóż rzekomych.