Amarantus – co musimy o nim wiedzieć?

Amarantus, bez wątpienia nie ma sobie równych, jeżeli chodzi o zawartość żelaza. W amarantusie, znajdziemy aż pięć razy więcej żelaza, niż na przykład w szpinaku, czy też w pszenicy. Ponadto, amarantus stanowi bardzo ważne źródło białka, które nasz organizm przyswaja zdecydowanie lepiej, niż na przykład soi, czy też mleko. Do tego nie zawiera glutenu, dzięki czemu do swojej diety mogą go włączyć również osoby chorujące na celiakię. Amarantus, wyróżnia się tym, że zawiera bardzo małą frakcję skrobi, która jest aż pięć razy łatwiejsza do strawienia, niż tak która znajduje się w kukurydzy.

Amarantus i jego historia uprawy

Amarantus zaczął być uprawiany już ponad pięć tysięcy lat temu. Według Indian, ta właśnie roślina była święta, dlatego też była ona powszechnie uprawiana. Nasiona, które zostały zmielone, służyły do przyrządzania tortilli, czy też różnych napojów. Młode liście amarantusa, były wykorzystywane, jako przyprawa oraz warzywo. W czasach, kiedy panował pokój do wypieków zrobiono z amarantusa, dodawano miód, natomiast kiedy panowała wojna, do wypieków dodawana była krew jeńców, ale mężczyźni, którzy szli na wojnę mieli więcej męstwa. Zapewne te praktyki przyczyniły się do tego, że w okresie podbojów kolonialnych, amarantus był przez hiszpańskich zakonników, nazywany diabelskim zielem.

Jakie właściwości prozdrowotne ma amarantus?

Nasiona amarantusa wyglądają dosyć niepozornie, jednakże w ich składzie znajdziemy multum dobroczynnych witamin oraz aminokwasów, jak również są źródłem białka, które jest dobrze przyswajalne. W nasionach tej rośliny nie znajdziemy glutenu, co jest niezwykle istotne dla osób, które są uczulone na tę właśnie substancję. Potrawy, jakie zawierają amarantus, zalecane są dla dzieci, dla wegetarian, dla sportowców, jak również dla osób, które są w okresie rekonwalescencji, ponieważ znajduje się w nich mnóstwo witamin, jak również innych ważnych składników odżywczych, które pomogą wesprzeć i zregenerować organizm po przebytej chorobie. Dania, które w swoim składzie mają amarantus, będą doskonałe także dla diabetyków, ponieważ amarantus ma niski indeks glikemiczny i zawiera cukry złożone, które nie sprawiają, że poziom cukru we krwi gwałtownie się podnosi. 

Amarantus zyskuje na popularności, dlatego też wiele osób zastanawia się, jaka właściwie powinna być dzienna, maksymalna dawka spożycia tej właśnie rośliny. Musimy wiedzieć, że generalnie rzecz biorąc, nie ma żadnych ustalonych wytycznych, które odnoszą do się maksymalnej ilości spożycia amarantusa.